Registrer stats

søndag 27. april 2014

Pinnebrød

... er så godt! Dersom du har tålmodighet til å steike det skikkelig, vel og merke. S spiste det mest som svidd deig, mens Mr. O ikke orket å begynne på prosjekt pinnebrød engang. Jeg derimot tok meg god tid, og det lønnet seg! Mmmm.


Jeg brukte en oppskrift jeg har skrevet opp på et ark i kokeboka mi, så hvor den kommer fra vet jeg ikke helt..

Til 4 porsjoner trenger du:
  • 4 dl hvetemel
  • 0,5 ts salt
  • 2 ts sukker
  • 2 ts bakepulver
  • 5 ss smør eller nøytral olje
  • 1,5 dl vann eller melk
Bland sammen alt det tørre, og smuldre i smøret. Dersom du bruker olje tilsetter du det sammen med vann eller melk. Tilsett vann eller melk og rør sammen til en glatt, ikke for klissete deig. Elt litt olje rundt deigen og legg den i en brødpose.

Jeg ganget opp med 1,5, og brukte altså 6 dl hvetemel, osv. Jeg delte så deigen i tre emner, og tilsatte mye krydder i den ene delen. Grillkrydder, paprikakrydder, chillikrydder og hvitløkspulver. En del lot jeg være som den var, og i den siste delen tilsatte jeg mye sukker og kanel.


Vi tok båten ut og fant en koselig holme og rigget oss til på. Der fyrte vi opp bål, og spikket grillspyd. Jeg holdt meg til pinnebrødet med krydder i, og det var kjempegodt rundt grillpølse!

S spiste opp alt med sukker og kanel, før jeg rakk og smake på det, så jeg rekner med det var godt også :)

 
 
For en deilig dag! Det er så godt å komme inn etter en slik dag, og kjenne på hele kroppen at en har vært ute. Jeg blir så annerledes sliten på en måte. God og mett, rødmussen i kinnene, og med hår som lukter bål. Det må jo omtrent være definisjonen på lykke, eller?


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar