Registrer stats

torsdag 17. april 2014

Hjemmelaget babywrap

Jeg kan ingenting om å sy, og har egentlig ikke nok tålmodighet til å holde på med slikt, men det stopper heldigvis ikke meg :) Jeg og søsteren min fikk symaskin til jul i 2012, og jeg har brukt den hele to ganger etter det. En gang sydde jeg gardiner til S sitt rom, som faktisk ble ganske bra, men andre gang ble det bare fjas.

Søsteren min derimot, har tålmodighet, og er kreativ. Hun har sydd en del til niesen min, noe jeg nå nyter godt av. Det vil si at jeg er en skikkelig hermegås, og syr alt hun har funnet ut at er fornuftig og ha, og dermed allerede har sydd. Så fantastisk (for meg)! Takk, Lisa :)
Etter råd fra henne begynte jeg med en babywrap, da det visstnok er det letteste. Oppskriften hun tok utgangspunkt i er hentet her,  og søsteren min sin wrap kan dere se her.

Her kommer en liten forklaring på hvordan jeg gjorde det:

Etterhvert som jeg skrev forklaringen min, innså jeg at jeg er elendig på det å forklare ting. Ikke har jeg tatt detaljerte nok bilder heller ser jeg, men, men. Dere har jo den orginale oppskriften om dere vil prøve dere! :)
Jeg kjøpte fleecestoff og strech-jersey stoff på "stoff og stil". Du trenger 1x1 meter med stoff.

Legg de to stoffene oppå hverandre med retten mot hverandre. Fest så med stoppenåler langs kanten. 
På to av sidene lager du en rett linje 10 cm innenfor kanten. 30 cm fra hjørnet (langs hver av de påtegnede linjene dine) begynner du å bue av kanten, og lager en hodeformet bue helt ut til hjørnet.Klipp av de 10 cm med stoff på hver side, og langs buen i hjørnet.




Du ender da opp med et mønster som ser noe lunde slik ut:

Deretter fester du stoppenåler hele veien rundt, og syr sammen de to delene. La det være en en liten åpning der som buen utover er. Når du har sydd delene sammen, vender du stoffet, slik at retten kommer ut. Sy så tvers over et stykket opp på buen, slik at du får en slags hette på wrapen. Hvor langt inne du syr avgjør hvor stor hette du får.

 
 
Når du har sydd tvers over, klipper du av det overflødige stoffet.

Til slutt syr du en ekstra søm rundt hele veien. Dette er mest for at det skal se finere ut, men det er fort gjort, så anbefaler å bare gjøre det.
    
 
Som dere ser på bildet over, ble hetten min i minste laget, så jeg har tenkt å sy over en gang til litt lenger nede, og dermed forstørre den litt.
 
Jenny prøvekjørte wrapen, og jeg tror jeg må si meg fornøyd med resultatet. Selv om jeg fikk mye hjelp av søsteren min i starten, kjenner jeg meg litt stolt. Det er tross alt den første skikkelige tingen jeg syr! 


Får jeg det til, da får alle det til!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar