Registrer stats

onsdag 23. april 2014

Jula varer helt til påske

For første gang noen sinne, har det vært tilfelle. Jula sluttet aldri. Med det mener jeg at unntakstilstanden som herjer i juletiden, der man kan spise snop flere ganger i uken enn man lar vér og man ikke akkurat haster på trening, den vedvarte helt til påske. Men vet du, nå er påsken også over, og jeg ser det som en glimrende anledning til å snu på flisa. Dette har jeg skrevet at jeg skal gjøre tidligere også, så får vi se om jeg klarer det nå da.


Jeg synes det er ekstra vanskelig å være sunn på vinterhalvåret, så jeg har troen på at det kan gå bedre nå. Det er noe med det å sitte inne når det er kaldt ute, og kose seg med kakao og sjokolade under teppet. Om våren og sommeren er det lettere å komme seg ut på tur, og det frister mer med bær og smoothie i sola.
Nå er vi inne i "riktig halvår", og jeg tror virkelig jeg mener det når jeg sier at - this is it!

Det er det som er med meg, at jeg sier veldig bastante ting før jeg egentlig har tenkt igjennom det, og så fullfører jeg liksom ikke helt, eller litt engang... Når jeg først virkelig har bestemt meg derimot, da er det ingen vei tilbake, og jeg vet, 100 % sikkert, at jeg kommer til å fikse det. Mr. O irriterer seg litt over at jeg ikke klarer å gjøre ting litt sånn halvveis. Jeg er mer enten eller. Han mener at av og til må vi kunne spise snop i uken, og skeie ut uten grunn, mens jeg klarer ikke det. Dersom jeg først gir etter, så har jeg tapt. Jeg må ha helt klare retnigslinjer på hva som er innenfor, og hva som er "regelbrudd". Litt ekstremt, men det er det eneste som funker for min del. Jeg er virkeig ikke typen som kan ha en sjokolade liggende åpen i kjøleskapet og kose meg litt med den innimellom. Så sorry Mr. O, det går ikke.


Mitt aller beste, nei, mitt eneste tips til det å bli sunn og sprek, kommer her:

KOS DEG MED DET

Jeg har prøvd så uendelig mange ganger å gå ned i vekt, og å begynne å trene, uten å klare det. Jeg er sikker på at det var fordi jeg telte kalorier, kuttet ut "alt som var godt" og meldte meg inn på treningsstudio. Det er ikke fasiten for min del. Det som derimot viste seg, er at jeg elsker å jogge ute. Ikke minst elsker jeg å gå lange fjellturer med Mr. O, da helst med telt og primus langt vekke. Altså, mitt råd er, finn den treningsformen som gjør deg glad, og hold deg til den (men føy gjerne på med litt styrke/cardio innimellom da).

Det samme gjelder på matfronten. Dietter som 5:2, suppediett, lavkarbo og så videre funker ikke for meg. Det er fult mulig å spise "normalt" og samtidig gå ned i vekt/være sunn. Hemmeligheten er å alltid ha noe godt, men sunt, på lur. Det blir da opp til deg hva det er. Grønsaker og kesamdip? Fruktsalat? Havrevafler? Avokado? Alle desse er på min toppliste! Jeg MÅ ha tilgang på noe godt, visst ikke kan jeg risikere å få total cravings og bake sjokoladeboller en sen kveld (har skjedd så ALTFOR mange ganger :/ ).


Bildene i innlegget tok jeg i går da vi koste oss ute i tidenes vårvær! Så deilig! Jeg lagde en stor fruktsalat som jeg satte i kjøleskapet. Deretter kan den justeres opp og ned på sunnhetsskalaen rimelig enkelt iløpet av de neste dagene. Spis den som den er og du har et mellommåltid, tilsett litt is og du har en knallgod dessert, eller tilsett cottage cheese og litt musli og du har en mettende og kjempegod frokost! I den anledning har jeg enda et supert tips; cottage cheese blir så godt om du blander det med litt konsentrert saft. Jeg er ingen fan av naturell cottage cheese, men med litt bringebær funsaft, eller den orange Zeroh safta i, er det helt magisk!


Hadet bra jul, påske og tidenes utskeiing!





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar