Registrer stats

tirsdag 8. april 2014

Fiskeboller


Jeg elsker fiskeboller, og Mr. O liker virkelig ikke fiskeboller. Det har resultert i at jeg knapt har spist det de siste 6 årene. Jeg kan ikke huske sist, faktisk! På vei hjem fra jobb i dag fikk jeg akutt lyst på fiskeboller, og konkluderte med at kanskje han likte det dersom jeg lagde de fra bunnen...?

Jeg brukte:




·  1 kg torsk
·  1 ss salt
·  1/2 ts pepper
·  1/2 ts muskat
·  2 egg
·  2 dl melk
·  2 dl matfløte
·  50 g smør
·  4 ss potetmel







Begynn med å smelte smøret. Sett det så til avkjøling. I mens renser du fisken, og kverner den i kjøkkenmaskin. Bland inn salt, og kjør godt til det er skikkelig blandet. Tilsett så krydder og potetmel, og kjører det godt i maskina. Når det er skikkelig blandet, tilsetter du det kalde smøret, rør til dette også er godt blandet inn i fiskedeigen. Tilsett så ett og ett egg, før du heller i melk og fløte.

 
 
Kok opp fiskekraft, og la fiskebollene trekke i 20 minutter. Det er ikke bare-bare å lage fine fiskeboller av denne rennete, klissete, fiskedeigen. Tørsten er at de smaker i alle fall godt, om ikke de ser så flotte ut. 

 Mens de trekker lager du hvit saus, koker poteter og gulrøtter, og steker bacon. Jeg satte for øvrig på potetene lenge før, for Mr. O liker de best når de er kokt i hjel. 

Til den hvite sausen brukte jeg:

  • Litt løk og litt sjarlottløk.
  • En klype muskat
  • Salt
  • Litt sitron
  • 3 dl melk
  • 3 dl fiskebollekraft
  • 60 g smør
  • 3 ss hvetemel


Smelt smøret og fres løken gyllen, ikke brun. Ta så pannen av varmen og tilsett melet. Rør det godt inn, før du tilsetter melk og kraft. Sett pannen tilbake på platen, og kok opp. Smak til med krydder og sitron, og la sausen småkoke i 5 minutter.


Server fiskebollene med bacon, gulrøtter, poteter og den hvite sausen. Nam! Mr. O ble til og med fornøyd, og sa han likte fiskeboller når jeg laget det. *kry*.
Det ble forresten en hel haug med fiskeboller, så jeg har frosset mye, også fiskebollekraft, så det er ikke lenge til neste gang vi spiser dette! :)





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar