Registrer stats

fredag 23. mai 2014

Gravid uke 26

Da var helgen her igjen. Jeg har nattevaktshelg på jobb, og gleder meg ikke. Jeg spiste lunsj med søsteren min i går, og hun sa "Å, jeg syntes du nettopp hadde nattevaktshelg, jeg". Akkurat slik føles det også.. Denne uken har ikke vært noe særlig. Jeg har fått påvist urinveisinfeksjon. Legen mente den hadde herjet på i kroppen en stund, og sa så fint at det måtte jeg jo ha merket.

Symptomer ved urinveisinfeksjon er: 
-Hyppig vannlatning
-Svie ved vannlatning
-Smerter i bekkenregionen
-Smerter bak mot nyrene
-Tretthet, nedsatt allmenntilstand og feber

Symptomer ved graviditet er (mellom annet):
-Hyppig vannlatning
-Smerter i bekkenregionen
-Ryggsmerter
-Tretthet

Så uendelig rart at jeg ikke skjønte at jeg hadde en UVI med en gang da.. Eller? Da smertene ved vannlatning og feberen satte inn gjorde jeg jo det da, men det var nok litt i seneste laget, ja,
Uken har forsvunnet i en slags døs. Jeg har vært ekstremt sliten, tilbake til det stadiet jeg var i starten av graviditeten. Jeg har sovet lite, og utrolig dårlig, samt tisset HELE tiden. I dag er det endelig bedre! Takk og lov, for visst ikke hadde denne jobbhelgen blitt helt krise.

Uken har vært tøff også på jobb. Vi har hatt mye sykdom i avdelingen, noe som førte til at vi var alt for få tilstede. TRAVELT. I tillegg er det flere, både psykisk og fysisk, vanskelige caser. Jeg kan ikke beskrive hvor mye jeg gleder meg til Spania! Bare 8 vakter igjen nå!

Vel, nok klaging. Alt er mye bedre i dag, og jeg har Spania som en fantastisk god gulrot rett der fremme! Fokuset nå legges over på noe positivt, nemlig knøttet som vokser i magen! Han spreller mye for tidene, og jeg kjenner han mange ganger for dagen. Det er virkelig helt hærlig!!

 
 
Babyverden skriver denne uken at knøttet er 31 cm og 900g. De skriver at nå reagerer fosteret virkelig på lyder og lys som kommer utenfra livmoren. Det hører, blinker, og både munn og lepper har bedre sensitivitet. Lungene utvikler seg raskt fremover, og begynner å forberede seg på et liv utenfor livmoren. 

De skriver også at den neste måneden vil være en svært aktiv periode for knøttet, at det vil vokse mye og legge godt på seg. Jeg rekner med at det da overføres også til mor. Jeg har derfor valgt å legge ut magebilder denne uken, for å se om det virkelig tar fart fremover. Så får vi sammenligne med bilder i uke 30. Tenk at det er bare en måned igjen til uke 30!

Til mor skriver de denne uken at "En stor del av reisen er gjennomført. Du har vært flink!". Jeg føler ikke at jeg er så flink til dette, jeg. Det blir en del klaging.. De skriver også at "nå er tiden for å senke skuldrene og slappe av. Mange mener perioden du nå er inne i er den beste i svangerskapet." Vel, jeg krysser fingrene for at den beste perioden kommer nå, jeg da. For den siste uken har definitivt ikke vært noe bra.

      
 
God helg :)

1 kommentar: