Registrer stats

fredag 31. januar 2014

Gravid uke 10+0


I følge babyverden er jeg nå 70 dager uti svangerskapet, og knøttet veier denne uken 2,5-4 g og er 33-41 mm. Babyverden har en egen app hvor man får opp en daglig tekst om utviklingen til knøttet. Dagens tekst lyder som følger:


Uke10.jpg
http://www.babyverden.no/Gravid/Uke-for-uke/10-uker/



«hodet er stort, omtrent halvparten av embryoets lengde. Hodet blir rundere i formen, og armer og bein lengre og rettes ut fra kroppen. Embryoet får hake og tydelig nese».







I tillegg kan man hver uke lese en liten tekst til mor og far, og en mer detaljert tekst om hva som skjer i fosterutviklingen akkurat den uken. Dette kan du også gjøre her. Ukestekster pleier jeg å spare, og lese høyt sammen med Mr. O hver fredagskveld. Dette har visst allerede blitt en tradisjon, som i hvert fall jeg syns er veldig koselig. Det er også veldig spennede og følge med på utviklingen, og ikke minst lærerikt! Det er jo helt sprøtt å tenke på hva som faktsik skjer inni meg. Jeg syns det er så kult, og jeg blir bare mer og mer imponert over hva kroppen kan få til! Biology rocks!
Tidligere har jeg for eksempel lært at embryoet har to sett nyrer, og at det ene nyreparet så videreutvikler seg til å bli testikler hos gutter, og eggstokker hos jenter. Skikkelig fasinerende, og ganske rart!
Baby, fetus at 10 weeks - BabyCenter
http://www.babycenter.com/fetal-development-images-10-weeks
                                
Denne uken ble jeg helt rørt av å lese teksten, og jeg fikk virkelig følelsen av at en liten milepæl var nådd. Jeg vet jo at ting fremdeles kan gå galt, men for hver dag som går, føler jeg meg tryggere på at dette skal gå fint, og at vi på sensommeren får hilse på denne fantastiske skapningen. Et utdrag fra ukens tekst kommer her:

«ettersom alle indre og ytre strukturer nå er komplette, avsluttes embryofasen. Barnet er nå et foster»! 

Det er jo helt sykt! Fosterets strukturer er allerede komplett, og skal bare vokse og modnes fram mot fødselen.
http://melbourneer.com/2013/11/14/human-embryo-facial-development/







Har dere forresten sett dette før? Slik ser altså fosteret sitt ansikt ut på ferden mot å bli ferdig utviklet. Ganske creepy…










Sånn ellers er jeg forøvrig fremdeles trøtt og kvisete, men jeg tror faktisk det begynner å komme seg litt. Jeg må si jeg gleder meg til å våkne uthvilt igjen! Jeg må huske å nyte det de neste månedene, for når det da er over, er det sikkert lenge til neste gang! 

God fredagskveld videre :)




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar