Registrer stats

tirsdag 28. januar 2014

Shoppestopp

I januar 2013 reiste vi en gjeng til Dubai, for andre gang. Det var helt utrolig, akkurat som første gang. Dubai har liksom alt. Sol, strand, ørken, kultur, arkitektur, god mat og ikke minst shopping!



Søsteren min og jeg hadde snakket om å innføre shoppestopp, inspirert av Jenny Skavlan. Egentlig hadde jeg tenkt å starte da vi gikk inn i det nye året, men vi bestemte oss for å utsette det til etter Dubai. Heldigvis! Selv om jeg shoppet mye i Dubai, var jeg veldig fornuftig, og prøvde å kjøpe ting jeg visste jeg ville få bruk for. Jeg kjøpte for eksempel en kjole til 30-årsdagen til søsteren min, som var i april, en julekjole, og en nyttårskjole. Som dere skjønner er kjoler en av mine store utskeielsesfarer.


Da vi kom hjem fra Dubai var det duket for ett år uten shopping! For de som kjenner meg godt, er det forståelig at dette var vanskelig. Veldig vanskelig. Jeg vet ikke om jeg kan strekke det så langt som å si at «jeg har et problem», men det er definitivt utenfor enhver tvil at jeg shoppet ALT for mye! Nå, ett år etterpå, har jeg fremdeles ubrukte klær i garderoben min.. Det betyr ikke at jeg aldri bruker klær om igjen, for det gjør jeg så klart hele tiden. Det betyr derimot at jeg handler så mye på impuls og salg, at jeg ender opp med klær som er helt OK, men som jeg egentlig ikke liker skikkelig til meg selv. Så idiotisk! Selv om jeg visste at jeg gjorde dette, var det «umulig» å slutte. Netthandel var min nemesis, og jeg svidde nok av noen tusen i måneden (!)…


Det var altså på høy tid med forandring! At jeg kom til å klare det var jeg i utgangspunkt sikker på, men for å være helt ærlig, så er det ikke sikkert at jeg hadde klart det, om ikke det hadde dukket opp et par unntak og smutthull underveis…


Unntak nummer en, var at jeg fikk lov og handle ting til bryllupet mitt. Jeg fikk altså brudekjole, nye sko (gange 3.. fordi jeg måtte selvfølgelig ha et par med høye hæler og et par lave, og så trengte jeg plutselig støvler), hårpynt og sminke.

Unntak nummer to var det ikke jeg som innførte, men venninnegjengen. Jeg ble nemlig overrasket med weekendtur til Riga da det var tid for mitt utdrikningslag. Går det an å være så heldig! De hadde da satt av en pott på 2000 kr, som jeg fikk shoppe meg et antrekk til lørdagskvelden for, og det som var til overs fikk jeg bruke på det jeg ville! LUKSUS! Det føltes omtrent ulovlig å skulle shoppe, men når jeg først var i gang, gikk det visst greit likevel, gitt!

Unntak nummer tre var bare en glipp, og ble nød-innført da jeg hadde vært på trening og glemt å ta med ren genser til etterpå! Jeg skulle møte noen venner for middag rett etterpå, og kunne jo ikke akkurat gå i den svette treningstoppen. Jeg endte opp med å kjøpe en deilig ullgenser på 70 % salg. Den ble godt brukt, og vi hadde komt i november, så motivasjonen min for å holde ut var omtrent på bunn for og si det slik! Jeg hadde ikke dårlig samvittighet i det hele tatt!

Nå er altså året over, og jeg vil påstå at tross litt unntak så har jeg klart meg veldig bra! Det har uten tvil vært vanskelig. Mye verre enn jeg hadde trodd. Mest fordi at det ville vært så lett og jukse. Ingen hadde visst det om jeg hadde tatt meg en tur på shopping alene! Jeg vurderte det ofte, men stod i mot! Handlekurvene på nettbutikker som Nelly, HM, members og Bootz, har også blitt flittig brukt som terapi. Jeg blir rolig av å shoppe, og etter en stressende dag fylte jeg kurven i nett butikken, for så og slette den og krype til køys. Det var ikke alltid like enkelt og slette kurvene, men etter hvert som året gikk innså jeg jo mer og mer at jeg ikke savnet noen av de plaggene likevel..


I går var jeg på shopping for første gang. Med meg var også søsteren min, og min 9 uker gamle niese. Hvordan dette gikk skal jeg fortelle om siden :)

Bildene i innlegget er forresten fra turen til Dubai. Skal si jeg lengter tilbake! Lurer på når det blir aktuelt med en tur dit igjen…



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar