Registrer stats

søndag 26. januar 2014

Is-ostekake

Denne kaken er en gjenganger på jobb, og faller alltid i smak. Den er kjemperask å lage, og smaker så godt!



Den eneste ulempen er at den må lages i god tid, slik at den får tid til å stivne skikkelig i fryseren. Dette er slikt jeg aldri tenker over når jeg lager ting. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har vært nesten ferdig med en kake, eller en middagsrett, når jeg ser setninger som, "la stå over natten", "la trekke i fire timer", og så videre. Hater når det skjer! Spesielt dersom jeg venter gjester, noe jeg ofte gjør når jeg avanserer med ting jeg aldri har laget før...
Nok om det. Her kommer altså en oppskrift på en deilig is-ostekake, som da altså må stå over natta :)



Ingredienser:
  • 1 pk gjendekjeks med sjokolade
  • 1pk philadelphia ost naturell
  • 1 ts vaniljesukker
  • 2 dl sukker
  • 3 dl kremfløte
  • 3 eggeplommer


Fremgangsmåte:
  1. Knus kjeksene og ha halvparten over i en rund form (med bakepapir)
  2. Pisk fløte og vaniljesukker godt sammen i en bolle
  3. I en annen bolle pisker du sammen sukker og eggeplommene (pisk godt)
  4. Vell philedelphiaosten i sukkerblandingen
  5. Vell tilslutt alt inn i fløteblandingen
  6. Hell blandingen over kjeksene i formen. Resten av kjeksen drysses på toppen
  7. Sett kaken i fryseren, helst over natta.



Håper det smaker!










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar